
Neutral Citation Number: [2021] EWCA Civ 1810

Appeal Nos. A3/2021/0609 and A3/2021/0943
Case No: IL-2019-000110

IN THE COURT OF APPEAL (CIVIL DIVISION)
ON APPEAL FROM THE HIGH COURT OF JUSTICE
BUSINESS AND PROPERTY COURTS OF ENGLAND AND WALES 
INTELLECTUAL PROPERTY LIST
Mr Justice Warby

Royal Courts of Justice
Strand 

London WC2A 2LL

Date: 02/12/2021

Before:

SIR GEOFFREY VOS, MASTER OF THE ROLLS
DAME VICTORIA SHARP, PRESIDENT OF THE QUEEN’S BENCH DIVISION

and
LORD JUSTICE BEAN

BETWEEN:

HRH THE DUCHESS OF SUSSEX

- AND -
Claimant/ Respondent

ASSOCIATED NEWSPAPERS LIMITED
Defendants / Appellants

- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Andrew Caldecott QC, Adrian Speck QC, Alexandra Marzec, Isabel Jamal, and 
Gervase de Wilde (instructed by Reynolds Porter Chamberlain LLP) appeared on behalf 
of the Defendant/Appellant

Ian Mill QC, Justin Rushbrooke QC, Jane Phillips, and Jessie Bowhill (instructed by
Schillings International LLP) appeared on behalf of the Claimant/Respondent

Hearing dates: 9-11 November 2021
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

JUDGMENT



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

Sir Geoffrey Vos, Master of the Rolls:

Introduction

1. The central question in these appeals is whether the judge (Mr – now Lord - Justice 
Warby) was right to make orders for summary judgment in favour of the claimant, 
Meghan, Duchess of Sussex (the Duchess or the claimant) against the publishers of 
the Mail on Sunday newspaper and the MailOnline, Associated Newspapers Limited 
(Associated Newspapers or the defendant). Summary judgment was granted in respect 
of the Duchess’s claims for misuse of private information and infringement of 
copyright. The claims relate to the publication in a number of Mail articles (the 
Articles) of about half the contents of a 5-page handwritten letter (the Letter) which 
the Duchess had sent on 27 August 2018 to her father, Mr Thomas Markle (Mr 
Markle).

2. The Duchess contended and the judge found that the contents of the Letter were 
private and concerned personal matters that were not matters of legitimate public 
interest, and in which she enjoyed a reasonable expectation of privacy. He held that 
the Articles interfered with that reasonable expectation, and were not a necessary or 
proportionate means of correcting certain inaccuracies about the Letter contained in 
an article published on 6 February 2019 in People magazine in the USA (the People 
Article). Taken as a whole, the disclosures in the Articles were manifestly excessive 
and, therefore, unlawful, and there was no prospect of a different result being reached 
after a trial. The interference with freedom of expression which this outcome 
represented was a necessary and proportionate means of pursuing the legitimate aim 
of protecting the Duchess’s privacy.

3. In his judgment of 11 February 2021, the judge also held that the Duchess was entitled 
to summary judgment on the issues of subsistence and infringement of copyright in 
the Letter, but that the issue remained of whether a Mr Jason Knauf (Mr Knauf), a 
former member of the Kensington Palace Communications Team, was a co-author. 
After the judgment, it became clear that Mr Knauf had not co-authored the Letter and 
claimed no copyright in it, and the judge gave final summary judgment on the 
copyright claim in a further judgment of 12 May 2021.

4. The judge approached the application for summary judgment on the basis that 
Associated Newspapers would be able to make good its pleaded case (except where it 
was manifestly untenable). As will appear, however, events since the judgment have 
forced Associated Newspapers to withdraw or amend some aspects of its pleaded case, 
but, as will also appear, that does not seem to me to affect the outcome of this appeal.

5. In mounting its appeal, Associated Newspapers relied on a number of supposedly 
novel features of the facts it alleges, which I can summarise very briefly as follows:
(i) The Letter was written by a very high-profile public figure as part of a media 
strategy to enhance her image. This is one of the allegations which is not now pursued, 
though it is still alleged that the Duchess thought, at the time that the Letter was 
prepared with the benefit of comments from Mr Knauf, that it was likely to reach the 
public domain. (ii) The Letter’s contents were unusual in that they included details of 
communications between the Duchess and Mr Markle, which were in some respects 
false. (iii) The contents of the Letter were briefed to the prospective publishers of the 
book Finding Freedom (the Book) written by Omid Scobie and Caroline Durand (the



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

Authors) with the Duchess’s cooperation, and to People magazine. (iv) Mr Markle 
had a history of going to the media, which was what the Letter complained about. (v) 
The Articles were the continuation of a debate on a matter of public interest, which 
the Duchess had initiated through the agency of friends. (vi) Much of the true position 
was peculiarly within the Duchess’s own knowledge and could not be ascertained in 
advance of disclosure and trial.

6. Associated Newspapers’ main points on the privacy case seem to have shifted as the 
appeal has progressed. Rather than track these developments, I will recite the 6 
grounds relating to privacy points on which it was granted permission to appeal,1 

namely (1) the judge failed to make findings on the factors relied on as undermining 
or diminishing the weight of the Duchess’s privacy right, (2) the judge wrongly 
thought that the Duchess’s disclosures of the Letter to People magazine and the Book 
were relevant only to the issue of public domain, and not to her conduct and 
ambivalence, (3) the judge failed to recognise that the Duchess’s disclosures to People 
magazine and the Book and her intentions in relation to disclosing the Letter were 
relevant to the assessment of the Murray factors (taken from Murray v. Express 
Newspapers plc [2008] EWCA Civ 446, [2009] Ch 481 at [36]) at stage one, (4) the 
judge gave inadequate weight to the Article 10 rights engaged, and assessed them on 
an overly restrictive basis, especially in relation to reply to attacks, (5) the judge failed 
to attach sufficient significance to the prospect that Associated Newspapers’ pleaded 
case would be made good at trial, and (6) the judge wrongly assessed what further 
evidence was likely to be available at trial.

7. The main point made by Associated Newspapers is perhaps that the judge failed to 
realise how the People Article traduced Mr Markle, and did not even mention aspects 
that entitled him to reply to the attack that it constituted on him. The main elements 
of that attack were, as Mr Andrew Caldecott QC, leading counsel for Associated 
Newspapers, put it: Mr Markle cold-shouldered her at [really in the run-up to] the 
wedding, the most important point of her life, lied about her shutting him out, and 
gave a cynical and self-interested response ignoring her pleas for reconciliation in a 
loving letter, all in the teeth of his daughter being always dutiful and supporting him 
with incredible generosity.

8. The main legal points in this appeal are that: (i) the judge wrongly stated the test, by 
suggesting that the defendant had to justify an interference with the claimant’s right 
of privacy, when the proper approach was to balance the competing rights and 
interferences under articles 8 (article 8) and 10 (article 10) of the European 
Convention on Human Rights (ECHR) (the appropriate test issue), (ii) the judge 
adopted a flawed analysis of the factors undermining the Duchess’s alleged reasonable 
expectation of privacy (the reasonable expectation of privacy issue), (iii) the judge 
was wrong to apply a strict test of necessity and proportionality to Mr Markle’s right 
of reply to the People Article; a much broader approach to the facts was required on 
authority (the right of reply issue).

9. As to copyright, Associated Newspapers’ two main grounds of appeal are that (i) the 
judge failed properly to evaluate the interference with article 10, saying that this was 
not one of the rare cases in which freedom of expression would outweigh copyright 
in the absence of a fair dealing defence, and (ii) the judge failed properly to evaluate

1 Renumbering them to ignore those grounds for which permission was not granted.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

the fair dealing defence, bearing in mind the limited scope of the copyright in the 
Letter and the wide scope of the concept of reporting current events.

10. The Duchess supported the judge’s reasoning, but filed a Respondent’s Notice 
contending that Associated Newspapers’ defence, even if relevant to the issues, had 
no reasonable prospect of success. The Duchess submitted that a trial would be a 
further intrusive process in a case in which it could already be seen that there could 
have been no justification for the publication of large tracts of her private Letter. In 
essence, the Duchess contended that the judge was right to reject Associated 
Newspapers’ primary case that Mr Markle was entitled to put the Letter into the public 
domain in order to correct the record created by the People Article. The Letter, for the 
most part, merely reinforced the points made against Mr Markle in the People Article. 
The judge correctly identified the inaccuracies in the People Article and also correctly 
held that it was not necessary or proportionate for Mr Markle to publish “long and 
sensational articles revealing and commenting on extensive extracts from the Letter, 
without first approaching [the Duchess]”.

11. Both sides sought to adduce new evidence before us. The most important parts of that 
evidence were perhaps the statement of Mr Knauf promulgated by Associated 
Newspapers exhibiting certain texts passing between him and the claimant and Prince 
Harry, Duke of Sussex (the Duke) and the statement of the Duchess herself in 
response. We agreed to look at all the new evidence de bene esse, leaving the decision 
as to whether to admit it over until these judgments were delivered. In the result, there 
was little oral argument based upon the new evidence, since it revolved around the 
drafting of the letter and what the Duchess knew about discussions between the 
Kensington Palace Communications Team and the Authors of the Book (which was 
itself not published until August 2020).

12. Against this background, I will deal first with some essential factual background, then 
with the judge’s reasoning, before addressing the issues.

Factual background

13. At [37]-[63], the judge set out some of the essential facts. The following is a brief 
summary of those paragraphs, with some of my own interpolations reflecting the 
argument before us.

The father-daughter relationship at the time of the wedding

14. The judge first described the “father-daughter relationship at and after the time of the 
wedding”. Mr Markle did not attend the wedding of the Duke and the Duchess on 19 
May 2018. He was admitted to hospital days beforehand for emergency heart surgery. 
Text messages annexed to the Duchess’s reply made plain that, before the wedding, 
Mr Markle had behaved in ways which caused his daughter “concern because of the 
publicity they were likely to and did cause, and the impact on her, [the Duke], and 
[Mr Markle]”.

15. The judge thought it was clear that the run-up to the wedding was fractious, revealing 
substantial differences of approach to dealing with the media. Without going into 
details, Mr Markle did engage with the media (e.g. a front-page Mail on Sunday report 
on 13 May 2018 was headed “Meghan’s Dad staged photos with the paparazzi”, and



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

reported that Mr Markle was “colluding with the paparazzi to stage a series of 
lucrative photo opportunities”, for which he apologised by text to the Duchess on 14 
May 2018). The Duke texted Mr Markle on 17 May 2018 asking him to “stop talking 
to the press for your sake and hers”, and expressing concern that Mr Markle had not 
“returned any of our 20+ calls since we all spoke on Saturday morning”.

16. The judge thought that Mr Markle was well aware that the Duke and Duchess wanted 
him to avoid engaging with the media, and that all their correspondence was personal 
and private in character. Mr Markle continued, thereafter, to have dealings with the 
media which resulted in press articles. The Articles themselves referred to “a series of 
damaging interviews” given by Mr Markle.

17. Associated Newspapers point to the details of the text messages exchanged between 
the Duchess and Mr Markle in the lead up to the wedding, pointing out that there were 
many loving messages from Mr Markle to which the judge made no reference in his 
summary. In short, the judge seems to have focused his citation of texts on Mr 
Markle’s dealings with the media.

The Letter

18. The Letter was sent on 27 August 2018 by FedEx. The judge set out the parts of the 
Letter which were published in the Articles and some context as follows (bold text 
identifies words published in the Articles, and italicised text is the judge’s 
interpolations):

Daddy,

[1] It is with a heavy heart that I write this, not understanding why you have 
chosen to take this path, turning a blind eye to the pain you’re causing. The 
last time we spoke was 7 days before our wedding when Harry and I called you. 
This was followed by a turbulent and confusing week where we called you multiple 
times a day to try to understand what was happening.

[2] From my phone alone, I called you over 20 times and you ignored my calls, 
opting instead to solely speak to tabloids - leaving me in the days before our 
wedding worried, confused, shocked, and absolutely blindsided.

[3] Post wedding you then made a choice to begin an onslaught of media 
interviews, which are still ongoing. Your actions have broken mv heart into a 
million pieces - not simply because you have manufactured such unnecessary 
and unwarranted pain, but by making the choice to not tell the truth as you 
are puppeteered in this. Something I will never understand.

[4] You’ve told the press that you called me to say you weren’t coming to the 
wedding - that didn’t happen because you never called. You’ve said I’ve never 
helped you financially and you’ve never asked me for help which is also 
untrue; you sent me an email last October that said, “if I’ve depended too 
much on you for financial help then I’m sorry but please if you could help me 
more, not as a bargaining chip for mv loyalty. You already have that whether 
you realize it or not.”



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

[5] And while I still refuse to read any press, it was shared with me what you said 
about … [Here, the claimant complained that her father had been unjust in what 
he wrote about a relative, and the claimant’s behaviour towards that relative. She 
provided a detailed rebuttal].

[6] I have only ever loved, protected, and defended you, offering whatever 
financial support I could, worrying about your health be it your … [Here, the 
claimant referred to a number of health problems encountered by her father] …, 
and always asking how I could help.

[7] So the week of the wedding to hear about you having a heart attack through 
a tabloid was horrifying. I called and texted you and desperately tried to find out 
about the medical treatment you would need and where you would be. I begged 
you to accept help - we sent someone to your home, tried to have them drive you 
to the hospital, to get the best care and protection for you, and instead of speaking 
to me to accept this or any help, you stopped answering your phone and chose 
to only speak to tabloids. I will never understand why especially with you 
knowing I have always looked out for your health. … [Here, the claimant wrote 
about the nature and content of conversations with her father over the past 10 
years]

[8] … in the last two years your obsession with tabloid media only exacerbated my 
worry for you, which is why I pleaded with you to stop reading the tabloids. On 
a daily basis you fixated and clicked on the lies they were writing about me, 
especially those manufactured by your other daughter, who I barely know. …

[9] [The claimant wrote about her upbringing, her half-sister and their 
relationship] … Though you feel you did your best to stop her while you watched 
me silently suffer at the hand of her vicious lies, I crumbled inside. … [… The 
claimant described her feelings about her father’s health …] …

[10] I … urged you day after day to stop reading the tabloids. But you couldn’t - 
and your fascination grew into paranoia (and then rage) of how you were being 
portrayed. You know how much anguish tabloid press has caused – lies simply for 
click bait. So to suffer through this media circus created by you is all the more 
devastating. You continue to be manipulated by the press, who are likely promising 
you the world to keep churning out these fictitious stories, yet still ridiculing you. 
The lies you have been paid to share about me, about our help for you, … 
[Reference was made to support the claimant says her father received] … - is 
staggering and confusing. [… Reference was made to the contents of 
correspondence sent by Mr Markle …]

[11] We all rallied around to support and protect you from day one and this 
you know. So to hear about the attacks you’ve made at Harry in press, who 
was nothing but patient, kind, and understanding with you is perhaps the most 
painful of all. I will truly never understand it.

[12] For some reason you choose to continue fabricating these stories, 
manufacturing this fictitious narrative, and entrenching yourself deeper into 
this web you’ve spun. The only thing that helps me sleep at night is the faith 
and knowing that a lie can’t live forever.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

[13] My hope is that you can take a moment to reflect on this. To remember our 
conversation seven days before the wedding when we asked you if the claims of 
you working with the paparazzi and press were true and told you if we tried to 
protect you from the story running (something we've never attempted to do for 
anyone - ourselves included) that we wouldn't be able to use that strength to protect 
our own children one day. Even knowing that, you said it wasn’t true.

[14] I believed you, trusted you, and told you I loved vou. The next morning 
the CCTV footage came out. You haven’t reached out to me since the week of 
our wedding, and while you claim you have no way of contacting me, my 
number has remained the same. This you know. No texts, no missed calls, no 
outreach from you – just more global interviews you’re being paid to do to say 
harmful and hurtful things that are untrue.

[15] If you love me, as you tell the press you do, please stop. Please allow us to 
live our lives in peace. Please stop lying, please stop creating so much pain, 
please stop exploiting mv relationship with mv husband, and please stop taking 
the bait from the press. I realize you are so far down this rabbit hole that you 
feel (or may feel) there is no way out, but if you take a moment to pause I think 
you’ll see that being able to live with a clear conscience is more valuable than 
any payment in the world. I ask for nothing other than peace, and I wish the same 
for you.

Meg

19. Mr Markle replied to the Duchess in September 2018. Some of his reply was published 
in the Articles. It ended: “I wish we could get together and take a photo for the whole 
world to see. If you and Harry don’t like it? Fake it for one photo and maybe some of 
the press will shut up”.

The People Article

20. The People Article entitled “The Truth about Meghan” was first published on 6 
February 2019. The sub-headline read: “[a]fter staying quiet for nearly 2 years, those 
who know Meghan best are setting the record straight: ‘we want to stand up against 
the global bullying we are seeing and speak the truth about our friend’”. The People 
Article was based on interviews with five of the Duchess’s friends, each of whom 
spoke on condition of anonymity. The stated purposes were to correct the record and 
defend the Duchess against false and harmful publicity. The judge cited the following 
passages from the People Article (which he numbered and highlighted):

Longtime friend: [A] The Saturday before the wedding, she and Harry were told 
that a story was going to come out the next day saying that Tom was staging 
pictures with the paparazzi. Their team told them that if the story was fake, they 
could file a complaint. So Meg calls Tom and asks him, and he’s swearing up and 
down that it’s not true. The next day the pictures came out. Even with all that, Meg 
and Harry were still so focused on getting him to London. At no point was there 
talk of “Now that we know he lied, he’s in trouble.” Tom wouldn’t take her calls, 
wouldn’t take Harry’s calls.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

[B] The next morning when the car got there [to take him to the airport], he 
wouldn’t get in. [Later] Meg heard he had a heart attack and she’s calling and 
texting, even up to the night before the wedding. It was like, “Please pick up. I love 
you, and I’m scared.” It was endless.

[C] After the wedding she wrote him a letter. She’s like, “Dad, I’m so heartbroken. 
I love you. I have one father. Please stop victimizing me through the media so we 
can repair our relationship”. Because every time her team has to come to her and 
fact-check something [he has said], it’s an arrow in the heart.

[D] He writes her a really long letter in return, and he closes it by requesting a 
photo op with her. And she feels like, “That’s the opposite of what I’m saying. I’m 
telling you I don’t want to communicate through the media. Did you hear anything 
I said?” It’s almost like they’re ships passing. …

21. The parties and the judge agreed that the People Article inaccurately recorded the 
Letter and the Duchess’s purpose in sending it. The Letter did not seek to repair the 
father-daughter relationship and was not an olive branch as the People Article alleged. 
Its main purposes were to reprimand Mr Markle for his previous conduct, and to try 
to dissuade him from talking to the press in future.

22. Associated Newspapers contend that the judge left out of his summary of the People 
Article some essential aspects including allegations that: (i) Mr Markle cruelly cold- 
shouldered the Duchess in the pre-wedding period, (ii) Mr Markle had lied in alleging 
that the Duchess had shut him out after the wedding, and (iii) the Duchess was always 
taking care of her father with incredible generosity.

The Articles

23. The judge said that Mr Markle’s evidence was that, having read the People Article, he 
was shocked by what it said about him. It “misrepresented the tone and content of [the 
Letter]” and he quickly decided that he “wanted to correct that misrepresentation”. It 
also misrepresented Mr Markle’s reply, as it “implied that [he] wanted a photo for 
publicity reasons”. Mr Markle said he had never intended to talk publicly about the 
Letter, but decided to do so to defend himself publicly against vilification “by making 
out that [Mr Markle] was dishonest, manipulative, publicity-seeking, uncaring and 
cold-hearted, leaving a loyal and dutiful daughter devastated”. Mr Markle spoke to 
the Mail on Sunday, which “respected [his] wish to publish extracts from [the Letter]”. 
He chose the extracts with the sole purpose of defending himself “by countering the 
impression given of me and of the letters between Meg and me” by the People Article.

24. Mr Edward Verity, the editor of the Mail on Sunday said that his editorial assessment 
was that there were “good reasons to publish the story”. It seemed clear that the tone 
and contents of the Letter had been misrepresented, in a way that was unfair to Mr 
Markle: “what [Mr Markle] was saying was credible and … he was entitled to correct 
the record”. Mr Markle’s information “called into question” the conduct and 
behaviour of the claimant as a “prominent member of the Royal family”. It appeared 
that the Duchess had “used” People magazine to promote a particular positive image 
as part of what Associated Newspapers called “Meghan’s media fightback” and there 
were “serious questions around the appropriateness” of that fightback. It was 
“absolutely vital” to quote from the Letter, for the purposes of ensuring credibility.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

“[T]he point … was not just to convey what was in the Letter but rather to correct a 
misleading description in a previous report”. The judge inferred that Mr Markle had 
provided the Mail on Sunday with a copy of his reply. Associated Newspapers made 
no contact with the Duchess in relation to their proposed content.

25. The judge dealt in detail with the Articles published on 10 February 2019. The front- 
page trailer showed a photograph of the Duchess and Mr Markle under the heading 
“World Exclusive” on “Meghan’s shattering letter to her father”, followed by two 
double page spreads. There were 88 separate quotations from the Letter. The judge 
described in great detail the True Tragedy Articles which said that “the full content of 
a sensational letter written by [the Duchess] to her estranged father shortly after her 
wedding can be revealed for the first time today”. They referred to what had been said 
by the five friends to People magazine and contained indirect quotations from Mr 
Markle that the Letter was “far from conciliatory and has left him feeling devastated”. 
It was “unfair” for the friends to “spin a line” while he was being “criticised for ‘giving 
a handful of interviews to the press’”. There was a story-within-a-story headed “How 
Meghan’s media fightback led her Dad to reveal letter he wanted to keep secret”, 
reporting that “[Mr Markle] told no one about her letter and planned to ‘keep it totally 
private out of respect for her’ – until her friends launched their ‘attack’ on him last 
week. … [the Duchess was] said to have authorised five of her closest friends to speak 
to US People magazine to correct the falsehoods”. “The [People] article painted 
Meghan in a glowing light, while insisting the negative stories about her were lies. 
But Mr Markle says Meghan’s decision to reveal the private letter in the pages of the 
magazine left him with no choice but to go public: ‘The letter was presented in a way 
that vilified me and wasn’t true,’ he said last night. ‘It was presented as her reaching 
out and writing a loving letter in the hope of healing the rift, but the letter isn’t like 
that at all. Meghan can’t have it both ways. She can’t use the press to get her message 
across but hang me out to dry. I have the right to defend myself’”.

26. It is to be noted that the Articles published the parts of the Letter emphasised at [18] 
above. The second double-page spread included what the judge called the “Harry 
Articles”. He also dealt with what he called the “Handwriting Article”. I need not 
repeat these contents here. But it is important to note that the detailed coverage of the 
Letter in each of the True Tragedy Articles and the Harry Articles included numerous 
point-by-point rebuttals of what the Duchess had said in the Letter. The Letter was 
quoted and then Mr Markle’s response to each point was recorded.

The Book

27. In August 2020, the Book was published, and as a result Associated Newspapers’ case 
was amended to allege that the Duchess had collaborated in its production. The Book 
was relied upon in support of (i) its case on co-operation and its case that any 
expectation of privacy in the Letter had been “compromised” by the Duchess’s 
conduct in that she (ii) had permitted information about her own private life and 
correspondence “to enter the public domain by means of the Book” and (iii) did not 
object to details of her own or others’ personal relationships and correspondence being 
publicly disclosed, provided the disclosure was favourable or flattering.

28. The most relevant passages from the Book, which were recited by the judge from the 
amended defence, were as follows (numbering added by the judge):



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

[i] Two days later, The Sun ran another interview with Thomas, who this time 
threatened that he might show up unannounced if he didn’t hear from Meghan. “I 
want to see my daughter. I’m thinking about it,” he said. “I don’t care whether she 
is pissed off at me”.

[ii] It’s sad that it’s got to this point,” he continued. “I’m sorry it’s come to this. 
Yes, some of it is my fault. But I’ve already made it clear that I’m paying for this 
for the rest of my life”.

[iii] Anyone else spreading falsehoods would have been easier to discredit. But this 
was Meghan’s father. Thomas had cut himself off from the Palace completely and 
was consulting only with Samantha by this point. Meanwhile, writers began 
penning editorials about the many ways in which the Palace had mismanaged the 
whole affair with the Markle family. Thomas put the Palace and Meghan in a no- 
win situation.

[iv] Unlike Harry, who often scoured the press and checked out some of the royal 
correspondents’ Twitter accounts, Meghan tried to avoid her press. Still, diligent 
communications staffers and friends contacted her when anything came out that 
was especially heated or litigious, so she was apprised of most of the hurtful 
commentary.

[v] One of her closest friends said a heartbroken Meghan “wanted to repair the 
relationship.” Despite the many humiliations she had suffered, as summer came to 
a close, Meghan made one final effort to communicate with her father in the form 
of a five-page letter.

[vi] “Daddy, it is with a heavy heart that I write this, not understanding why you 
have chosen to take this path, turning a blind eye to the pain you’re causing,” she 
wrote. “Your actions have broken my heart into a million pieces, not simply 
because you have manufactured such unnecessary and unwarranted pain, but by 
making the choice to not tell the truth as you are puppeteered in this. Something I 
will never understand.”

[vii] Meghan pleaded with her father in writing: “If you love me, as you tell the 
press you do, please stop. Please allow us to live our lives in peace. Please stop 
lying, please stop creating so much pain, please stop exploiting my relationship 
with my husband.”

[viii] Thomas carried his daughter’s handwritten letter in its FedEx envelope in his 
briefcase for months, not sharing it with the media because it showed the many 
discrepancies in his tabloid revelations. He replied with his own four-page letter, 
in which he suggested a path forward, toward a reconciliation.

[ix] The best way they were going to get past everything, he wrote in a reply letter, 
would be to stage a photo op for the press where himself, Meghan, and Harry are 
together and happy.

[x] Meghan couldn’t believe it. “I’m devastated,” she confessed to a friend. “My 
father’s clearly been fully corrupted.”



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

[xi] “It is so painful for her because she was so dutiful. Giving him money. Trying 
to give him whatever help he needed,” a confidant said. “She will always feel 
devastated by what he’s done. Always, but at the same time, she has a lot of 
sympathy for him. Because he never went knocking on the press’s door. He was 
silent for almost two years. Then they just sort of whittled him down. Bombarding 
him every day. Moving in next door to his house. He couldn’t escape it. So now, 
it’s just like he’s so far gone”.

[xii] She didn’t reach out again. Instead, Meghan put up what her father described 
in one of the many interviews he gave following their written exchange as a “wall 
of silence”.

The judge’s reasoning

Summary judgment principles

29. The judge dealt with the principles applicable to strike out and summary judgment at 
[10]-[18]. Neither side has made any criticism of his treatment, so I can take these 
passages shortly.

30. The judge recorded the provisions of CPR Part 24.2, which allows the court to give 
summary judgment against a defendant if it considers “(a)… that the defendant has 
no real prospect of successfully defending the claim or issue; and (b) there is no other 
compelling reason why the case or issue should be disposed of at a trial”. The judge 
then said correctly that “[i]n this context there is no assumption that what is asserted 
in the Defence is true; evidence to the contrary is admissible, and is commonly 
adduced by the applicant and by the respondent. But it is possible to seek summary 
judgment on the footing that the claim is plainly meritorious and the defence 
contentions, even if true, could not amount to an answer to the claim”. That was, as I 
have said, essentially the basis on which the matter was argued before the judge and 
before us.

31. The judge then cited Lewison J’s judgment in Easyair Ltd v. Opal Telecom Ltd [2009] 
EWHC 339 (Ch) [15] (approved by the Court of Appeal in AC Ward & Sons Ltd v. 
Catlin (Five) Ltd [2009] EWCA Civ 1098). He adjusted the 7 principles to be taken 
from that case as follows:

i) The court must consider whether the [defendant] has a “realistic” as opposed 
to a “fanciful” prospect of success;

ii) A “realistic” [defence] is one that carries some degree of conviction. This 
means a claim that is more than merely arguable …

iii) In reaching its conclusion the court must not conduct a “mini-trial” …

iv) This does not mean that the court must take at face value and without analysis 
everything that a [defendant] says in his statements before the court. In some 
cases it may be clear that there is no real substance in factual assertions made, 
particularly if contradicted by contemporaneous documents …



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

v) However, in reaching its conclusion the court must take into account not only 
the evidence actually placed before it on the application for summary judgment, 
but also the evidence that can reasonably be expected to be available at trial …;

vi) Although a case may turn out at trial not to be really complicated, it does not 
follow that it should be decided without the fuller investigation into the facts at 
trial than is possible or permissible on summary judgment. Thus the court should 
hesitate about making a final decision without a trial, even where there is no 
obvious conflict of fact at the time of the application, where reasonable grounds 
exist for believing that a fuller investigation into the facts of the case would add 
to or alter the evidence available to a trial judge and so affect the outcome of the 
case …;

vii) On the other hand, it is not uncommon for an application under Part 24 to 
give rise to a short point of law or construction and, if the court is satisfied that 
it has before it all the evidence necessary for the proper determination of the 
question and that the parties have had an adequate opportunity to address it in 
argument, it should grasp the nettle and decide it. The reason is quite simple: if 
the respondent’s case is bad in law, he will in truth have no real prospect of … 
successfully defending the claim against him … Similarly, if the applicant’s case 
is bad in law, the sooner that is determined, the better. If it is possible to show 
by evidence that although material in the form of documents or oral evidence 
that would put the documents in another light is not currently before the court, 
such material is likely to exist and can be expected to be available at trial, it 
would be wrong to give summary judgment because there would be a real, as 
opposed to a fanciful, prospect of success. However, it is not enough simply to 
argue that the case should be allowed to go to trial because something may turn 
up which would have a bearing on the question of construction: …

32. The judge referred to Mummery LJ’s warning in Doncaster Pharmaceuticals Group 
Ltd v. Bolton Pharmaceutical Co 100 Ltd [2006] EWCA Civ 661 at [18] and [11] that 
the court should be alert to “the defendant, who seeks to avoid summary judgment by 
making a case look more complicated and difficult than it really is”, and “the cocky 
claimant who … confidently presents the factual and legal issues as simpler and easier 
than they really are and urges the court to be ‘efficient’ …”. As the judge also correctly 
said, neither CPR Part 24, nor the overriding objective, permits the court to enter 
judgment on the basis that the claimant has a strong case, the defence is not likely to 
succeed, and the time and costs involved in a trial are disproportionate to the potential 
gains. The judge said that his focus had to be on “whether it [was] realistic or fanciful 
to suppose the claims might fail at trial”. The judge did not gain much help from the 
rarity of summary judgments in the privacy field.

Essential legal principles

33. At [28]-[32], the judge dealt with the essential legal principles governing the misuse 
of private information. Uncontroversially, he pointed out that the Human Rights Act 
1998 obliged the court to interpret, apply and develop English law in conformity with 
the ECHR, so that the court must, in a privacy claim against the media, ensure that it 
properly reconciles the competing rights under the ECHR: article 8(1) requires the 
state to respect a person’s “private and family life … and [her] correspondence”, and 
article 10(1) “guarantees the right to transmit and receive information and ideas



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

without state interference”. Both rights are qualified, so that interferences are justified 
only if they are prescribed by law, and are necessary and proportionate in pursuit of 
one of the legitimate aims identified in articles 8(2) and 10(2). The judge said that: 
“[h]ere, on each side of the equation, the legitimate aim for consideration is “the 
protection of the rights of others””.

34. The judge summarised the two-stage test for the tort of misuse of private information 
in domestic law by reference to ZXC v. Bloomberg LP [2020] EWCA Civ 611 [2020] 
3 WLR 838 (“ZXC”) at [40-48] and [103-109] and Sicri v. Associated Newspapers 
Ltd [2020] EWHC 3541 (QB) [2021] 4 WLR 3 (“Sicri”) at [63-74], [111-119], and 
[120-122]. He summarised the two stages in ways that were not much disputed before 
us as follows:

30. At stage one the question is whether the claimant enjoyed a reasonable 
expectation of privacy in respect of the information in question. One way the 
question has been put is to ask whether a reasonable person, placed in the same 
position as the claimant and faced with the same publicity, would feel substantial 
offence. There must be something of a private nature that is worthy of protection. 
In some cases, the answer will be obvious; but the methodology is to make a 
broad objective assessment of all the circumstances of the case. These include (1) 
the attributes of the claimant, (2) the nature of the activity in which the claimant 
was engaged, (3) the place at which it was happening, (4) the nature and purpose 
of the intrusion, (5) the absence of consent and whether it was known or could be 
inferred, (6) the effect on the claimant and (7) the circumstances in which and the 
purposes for which the information came into the hands of the publisher (“the 
Murray factors”). If the information, or similar information about the claimant, is 
in the public domain, or is about to become available to the public, the Court must 
have regard to that. In such a case it is a matter of fact and degree as to whether 
the legitimate expectation of privacy has been lost. Privacy rights can survive a 
degree of publicity for the information or related information.

31. At stage two, the question is whether in all the circumstances the privacy 
rights of the claimant must yield to the imperatives of the freedom of expression 
enjoyed by publishers and their audiences [Associated Newspapers would add 
“or vice versa”]. The competing rights are both qualified, and neither has 
precedence as such. The conflict is not to be resolved mechanically, on the basis 
of rival generalities. The Court must focus intensely on the comparative 
importance of the specific rights being claimed in the particular case; assess the 
justifications for interfering with each right; and balance them, applying a 
proportionality test. The Court must have regard to the extent to which it is or 
would be in the public interest for the material to be published. The decisive factor 
at this stage is an assessment of the contribution which the publication of the 
relevant information would make to a debate of general interest. Other factors to 
be weighed in the balance are the subject-matter, how well-known the claimant 
is, the claimant’s prior conduct, and editorial latitude. When examining the 
demands of free speech, the court should be slow to interfere in respect of matters 
of technique, form and detail; it should defer, to the extent appropriate on the 
facts, to the professional expertise and judgment of journalists and editors.

35. The judge noted that, where, as here, the defendant publisher was bound by the 
Editors’ Code of Conduct (the Code) enforced by the Independent Press Standards



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

Organisation the Court was obliged to have regard to it. He mentioned clauses 2 and 
3 and the definition of privacy.

36. The judge dealt with the two stages of the alleged misuse of private information 
between [64] and [129].

Stage one – reasonable expectation of privacy

37. At [64], he explained his approach to the first stage, stating the issue, which he said 
reflected the legal position, as: whether the claimant enjoyed a reasonable expectation 
that the contents of the Letter were private and would remain so. He said that: “at this 
stage of the analysis the issue is binary, the only available answers being yes or no”. 
The judge then explained that “[t]he claimant will fail on the issue, and the defendant 
will succeed, only if the court concludes that the information at issue and/or the 
surrounding circumstances were such that it would be unreasonable for the claimant 
to expect the defendant to treat the information as private and not for publication or – 
putting it another way - that the reasonable person of ordinary sensibilities placed in 
the position of the claimant would not feel substantial offence at the disclosure in 
question”. The judge thought that “[f]actors relied on as undermining the claimant’s 
case [at stage one], but which fall short of defeating it altogether, may come into play 
at the second, balancing stage”.

38. At [66], the judge asked and answered the two main stage one questions in the 
negative: the defence had not set out any case which, assuming it to be true, would 
provide a reasonable basis for finding that there was, at any material time, no 
reasonable expectation of privacy, and the defendant had no realistic prospect of 
successfully defending this issue at trial. Further, there was no real prospect of the 
court concluding after a trial that, at the time the Articles were published or later, the 
contents of the Letter were not private, or that the claimant did not enjoy a reasonable 
expectation that they would remain private.

39. The following was, the judge said, plain and obvious and pointed to a reasonable 
expectation of privacy [67]-[70]: none of the detailed contents of the Letter had 
entered the public domain. That was the “very essence of the [Articles], which 
trumpeted that they “Revealed” the contents of the Letter “for the first time” over four 
pages of “World Exclusive” print coverage”. The People Article had, as the Articles 
said, disclosed the existence of the Letter. In relation to the Murray factors, it was, 
objectively assessed, obvious that: (1) the claimant was a public figure, who had a 
high public profile, and about whom much was written and published, (2) the activity 
she was engaged upon in writing the Letter was not an aspect of her public role, but a 
communication to her father about his behaviour, (3) which she was doing in a private 
letter sent by courier to him alone, (4) the “intrusion” involved the publication of much 
of the Letter over four pages of a popular newspaper and online to a very large 
readership, (5) there was no consent, (6) the unwanted disclosure was likely to cause 
the claimant at least some distress in the context, (7) the information was given to the 
defendant by the claimant’s father. The judge said that the argument made it necessary 
for him to consider 6 aspects in more detail: the claimant’s status and role, whether 
the Letter or its contents were private in nature, the character and location of the 
recipient, the public domain, other disclosures by the claimant and claimant’s 
intentions.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

40. The judge concluded that the defendant’s allegation that the facts it relied upon as 
showing that claimant’s conduct and familial relationships were subject to public 
scrutiny could not lead the court to conclude that they deprived the claimant of any 
reasonable expectation of privacy in the contents of the Letter.

41. On the private nature of the letter, the judge concluded that the facts pleaded by 
Associated Newspapers did not support the conclusion that the claimant had no right 
to expect that the contents of her Letter would be treated as private and would not be 
published.

42. On the nature of the contents of the Letter, it was plainly correspondence containing 
matter relating to the claimant’s family life, so that article 8 was engaged. Whilst that 
was not conclusive as to claimant’s reasonable expectation of privacy, the case that 
the Letter contained her deepest and most private thoughts and feelings corresponded 
with the description given in the Articles: “Meghan’s private letter revealing true 
tragedy of her rift with her father”. Associated Newspapers pleaded at [13.2] of its 
defence that “as a general principle, a recipient of a letter is not obliged to keep its 
existence or contents private, unless there are special circumstances, such as a mutual 
understanding between sender and recipient that the contents of a letter should be kept 
private”, but that approach was rightly not pursued. It was at odds with a large body 
of authority.2 None of Associated Newspapers’ submissions was capable of 
supporting the conclusion, on the facts, that the claimant had no right to expect that 
the contents of her Letter would be treated as private. It was not a business letter. It 
was delivered only to Mr Markle. The majority of what was published was about the 
claimant’s own behaviour and feelings. These features were reflected in the headline 
to the first Article and the language used. If it were appropriate to use that formulation, 
this information was the claimant’s not her father’s. What information related to Mr 
Markle did not relate to him alone. Mr Markle’s undoubted right to tell his own life 
story did not override the claimant’s right to keep the contents of her Letter private, 
which itself did not significantly impinge on Mr Markle’s right. All he was prevented 
from doing was using the contents of the Letter as a means of telling his story.3 A 
close examination of the information showed that there was relatively little in the 
Letter that Mr Markle could claim was shared experience, engaging his privacy rights. 
The judge gave examples pointing out that, even where the Letter concerned his 
conduct, the focus was on the impact his actions had had on the claimant. Where the 
claimant accused Mr Markle of lying over denying that he was working with the 
paparazzi, the evidence showed he had, and the Articles bore out that he had 
apologised.

43. On the character and location of Mr Markle, neither the claimant’s knowledge that Mr 
Markle was likely to disclose the Letter to the media, nor the fact that US law made 
publication lawful, was capable of defeating the claimant’s case that objectively she 
had a reasonable expectation of privacy.4

2 See Maccaba v. Liechtenstein [2004] EWHC 1579 (QB) at [4], Toulson and Phipps on Confidentiality (4th 

Ed.) at [1.004], [1.012] and [1.045], Gatley on Libel and Slander 12th edition at [22.5 n 41].

3 See McKennitt v. Ash [2008] QB 73, per Buxton LJ [50], and [2005] EWHC 3003 (QB) per Eady J at [77].
4 Risk-taking might affect damages, but did not excuse intrusion: see Mosley v. News Group Newspapers 

Ltd [2008] EWHC 1777 (QB) per Eady J at [225-226].



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

44. As to whether the Letter was in the public domain, Associated Newspapers’ pleaded 
case fell short of alleging actual disclosure. All that was said was that the claimant 
permitted information about the existence of the Letter and a description of its 
contents to enter the public domain. There was no real prospect of any evidence 
arising that the contents of the Letter entered the public domain except through the 
Articles. Associated Newspapers’ elaborate case as to how the People Article arose 
did not bear on the public domain issue, because contents were to be distinguished 
from description. The Book did not appear until August 2020, and, when it did, it did 
not contain any words from the Letter that had not already been published by the 
defendant. Its pleaded case that the information in the Book about Mr Markle and the 
Letter could only have come from the claimant was manifestly untenable.

45. Although public domain disclosures of similar information might weaken a 
reasonable expectation of privacy, it was fanciful to suppose that any of the 
disclosures relied upon placed so much relevant information about these matters in 
the public domain that the claimant lost any right to privacy in the contents of the 
Letter.

46. As to the allegations that the claimant wrote the Letter either intending to disclose it 
or knowing disclosure to be very likely, the judge held that these allegations did not 
operate to rebut the claim to a reasonable expectation of privacy. Moreover, the 
inferential case that the claimant was “considering using the Letter as part of a media 
strategy to improve or enhance her image” (which has now been dropped) had no 
sound basis in law. The claimant had no need to prove her intention to keep the Letter 
private in order to establish that she had a reasonable expectation of privacy.

47. On the basis of the reasons I have shortly summarised, the judge concluded at [95] 
that the claimant would be bound to win at trial on her reasonable expectation of 
privacy.

Stage two - the balancing exercise

48. The judge described the stage two issues as (i) whether the interference with the 
claimant’s reasonable expectation of privacy involved in publishing the Articles was 
necessary and proportionate in pursuit of the legitimate aim of protecting the rights of 
others, and (ii) whether the interference with freedom of expression that would be 
represented by a finding of liability was necessary and proportionate in pursuit of the 
legitimate aim of protecting the rights of the claimant. It may be noted here that 
Associated Newspapers criticised the judge’s use of the word “necessary” in the 
second formulation. The judge recorded the submission that was also made to us to 
the effect that the factors raised at stage one were relevant also at stage two to reduce 
the claimant’s expectation of privacy that she may have had. He concluded at the 
outset of this section that: “taking the defendant’s case on each of those factors at its 
highest”, there was no real prospect of the court “striking the balance against the 
claimant and in favour of the defendant and its readers”.

49. The judge then cited Lord Hoffmann at [57] in Campbell v. MGN Ltd [2004] 2 AC 
457 (Campbell), where he said that: “[a] person may attract or even seek publicity 
about some aspects of his or her life without creating any public interest in the 
publication of personal information about other matters”.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

50. The judge dealt with three factors to which he thought a court would not attach great 
significance in the balancing exercise: (i) that the People Article was authorised by 
the claimant, and that she passed information about the contents of the Letter to friends 
and to the Authors, (ii) the fact and content of disclosures made to the Authors for the 
purposes of the Book, and (iii) the inference that the claimant was ready and willing 
to publicise details of her own private life and did not object to publicity about her, so 
long as it was favourable.

51. The judge said that the court should take into account the Strasbourg jurisprudence 
that “[a]rticles aimed solely at satisfying the curiosity of a particular readership 
regarding the details of a person’s private life, however well-known that person might 
be, cannot be deemed to contribute to any debate of general interest in society” (see 
Dupate v. Latvia Application 18068/11, 19 November 2020 at [51]).

52. The judge thought that the real issue on this part of the case was whether the Articles 
might be justifiable for the purposes of correcting the record or, to adopt the language 
of the Code: “preventing the public from being misled”. If that were established, the 
defence would in all probability succeed, regardless of the weight attached to the other 
circumstances under consideration.

53. Campbell was the highest authority for the proposition that the disclosure of otherwise 
private information may be justified if the claimant has herself misled the public, and 
the disclosure is necessary for and proportionate to the purpose of putting things right. 
The Court had also to take account of editorial latitude (see also Ali v. Channel 5 
Broadcasting Ltd [2019] EWCA Civ 677 at [83] and [92], and Sicri at [67(3)] and 
[111]-[119]). The relevant provisions of the Code were consistent with these 
principles.

54. The judge analysed the defendant’s case on stage two at [109]-[127]. The question 
was whether the disclosure was justified by the misleading nature of the People Article 
and the consequent damage to Mr Markle’s reputation. Because of the “somewhat 
muddied nature of the evidential position”, the judge focused first on the defence at 
[15.3]-[15.7] about the People Article being one-sided and misleading and depicting 
Mr Markle as having acted unreasonably and unlovingly from the week before the 
wedding, which Mr Markle believed to be false. That part of the defence was “entirely 
hopeless” because it could not be the law and there was no authority that the mere fact 
that a person “believes” his portrayal is untrue is enough to justify a reply: 
“[m]oreover, the notion that the use of the Letter is legitimate or even relevant to 
bolster such a reply is not just unexplained, it is unsustainable”. It was fanciful that 
the Court would find the disclosure of the contents of the Letter necessary or 
proportionate.

55. The allegation at [15.8] of the defence to the effect that the People Article falsely 
stated, to the claimant’s knowledge, that Mr Markle had refused to get into the car 
that arrived to take him to the airport for the wedding did not, even if true, provide a 
rational or proportionate reason for disclosure of the Letter. The allegations in [15.10] 
and [15.11] of the defence that the People Article misrepresented Mr Markle’s 
intentions about the photo opportunity suggested in his reply to the Letter went beyond 
Mr Markle’s own evidence. The People Article was not in fact a misrepresentation, 
so was no basis for disclosing the Letter. The allegation at [15.12] of the defence about 
the People Article’s coverage of Mr Markle’s allegedly false claims as to his dealings



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

with his daughter being one-sided, misleading and/or untrue were confused and did 
not afford a reasonable basis for justifying the disclosure.

56. The remaining allegations in [15.9] and [15.13] of the defence alleged that the Letter 
was misdescribed in the People Article as a loving letter aimed at repairing the 
relationship, when it was no such thing. It was, therefore, “necessary, proper and in 
the public interest to publish the true and full story concerning the Letter and the 
response to it” so that the public was not misled. The judge found that this reasoning 
was not capable of justifying the disclosure, and there was no real prospect of the 
defence succeeding. There was no need for a trial, because the court already had the 
full texts of the People Article, the Letter and the Articles. His central conclusions 
were at [120] as follows:

The People Article did portray the Letter in a way that was inaccurate, and 
that would have justified some steps to ensure the true position was made 
known to those who had been misled. But it is obviously wrong for the 
defendant to suggest that the inaccuracies in the 25 words of the People 
Article which they quote in [15.9] made it necessary and proportionate for it 
to publish the bulk of the contents of the Letter in the Mail on Sunday and 
MailOnline, for the purposes they identify (or any other purpose), without 
notice to the claimant. What was done was precipitate, largely irrelevant to 
any legitimate aim, and – making the fullest allowance for editorial judgment
- wholly disproportionate.

57. The inaccuracy of the People Article’s account of the Letter had been overstated. 
Whilst it would have been legitimate for Mr Markle to reply to its allegation of 
victimisation, there was no need to deploy the Letter for that purpose. The Articles 
did not use the Letter as evidence that Mr Markle was innocent of victimisation. It 
was also legitimate for Mr Markle to rebut the inaccurate suggestion that the Letter 
represented an olive branch, but this was not an attack on Mr Markle, so could only 
be justified as correcting the public record. It was not necessary or proportionate to 
publish long and sensational Articles revealing the Letter without first approaching 
the claimant. The defendant did not know whether the People Article had the 
claimant’s blessing. The legitimate purpose could have been achieved proportionately 
by publishing a rebuttal consisting of a summary, without disclosing any of the actual 
contents of the Letter, when “the effect of the inaccuracy on Mr Markle’s reputation 
and private life was modest”. It would have been legitimate to publish just [15] of the 
Letter, without the rest. This conclusion was bolstered by the way the extracts from 
the Letter were used in the True Tragedy and Harry Articles, providing a tangential 
platform for Mr Markle’s rebuttal: “[m]ost strikingly, [15] is not presented as evidence 
that the Letter was misrepresented in the People Article. Instead, in the blob paragraph 
Mr Markle is quoted as simply expressing bafflement at the expression “rabbit hole”. 
In substance and reality, the main use made of the Letter was simply to portray what 
the claimant had said, accompanied by various comments from Mr Markle, many of 
which were not even pertinent to the selected extract”.

58. At stage two, the judge concluded that the only tenable justification for the 
interference with the claimant’s reasonable expectation of privacy was to correct some 
inaccuracies in the People Article about the Letter: “[o]n an objective review of the 
Articles in the light of the surrounding circumstances, the inescapable conclusion is 
that [save to a very limited extent] the disclosures made were not a necessary or



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

proportionate means of serving that purpose. For the most part they did not serve that 
purpose at all. Taken as a whole the disclosures were manifestly excessive and hence 
unlawful”. There was no prospect that a different judgment would be reached after a 
trial: “[t]he interference with freedom of expression which those conclusions 
represent [was] a necessary and proportionate means of pursuing the legitimate aim 
of protecting the claimant’s privacy”. There was no compelling reason for a trial; quite 
the reverse.

The copyright claim

59. At [130]-[152] the judge dealt with the essential legal principles, the issues, originality 
and infringement, before turning to the fair dealing for the purpose of reporting current 
events and the public interest defences at [153]-[158], which are the subject of this 
appeal.

60. On fair dealing, the judge said that his previous analysis led “ineluctably to the 
conclusion that this defence could not succeed”. The defendant’s case identified 5 
current events, broadly summarised, as: (i) the claimant’s relationship with her father,
(ii) the People Article disclosing the existence of the Letter, (iii) Mr Markle’s reaction 
to the People Article, (iv) Mr Markle’s dispute with the version put into the public 
domain, and (v) his dispute with the version of the claimant’s conduct towards him. 
(ii)-(v) arguably qualified as public events. The only requirement of the defence which 
was satisfied was the acknowledgment of the author. Summary judgment dismissing 
fair dealing defences had been given in Hyde Park Residence Ltd v. Yelland [2001] 
Ch 143 (Hyde Park), Ashdown v. Telegraph Group Ltd [2001] EWCA Civ 1142 
(Ashdown), and HRH Prince of Wales v. Associated Newspapers Ltd [2008] Ch 57. 
Guidance was to be found in Ashdown at [70] (approving an extract from Laddie, 
Prescott and Vitoria, The Modern Law of Copyright and Designs):

… by far the most important factor is whether the alleged fair dealing is in fact 
commercially competing with the proprietor’s exploitation of the copyright work, 
a substitute for the probable purchase of authorised copies, and the like. If it is, 
the fair dealing defence will almost certainly fail. If it is not and there is a 
moderate taking and there are no special adverse factors, the defence is likely to 
succeed, especially if the defendant’s additional purpose is to right a wrong, to 
ventilate an honest grievance, to engage in political controversy, and so on. The 
second most important factor is whether the work has already been published or 
otherwise exposed to the public. If it has not, and especially if the material has 
been obtained by a breach of confidence or other mean or underhand dealing, the 
courts will be reluctant to say this is fair. However this is by no means conclusive, 
for sometimes it is necessary for the purposes of legitimate public controversy to 
make use of ‘leaked’ information. The third most important factor is the amount 
and importance of the work that has been taken. For, although it is permissible to 
take a substantial part of the work (if not, there could be no question of 
infringement in the first place), in some circumstances the taking of an excessive 
amount, or the taking of even a small amount if on a regular basis, would negative 
fair dealing.

61. The judge said that the Letter was not intended for commercial exploitation, but the 
defendant knew it was unpublished. Communicating the Letter to the defendant here 
may have been unlawful. The copying of large parts of the original literary content of



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

the Letter infringed the claimant’s privacy rights and was irrelevant and 
disproportionate to any legitimate reporting purpose. The reproduction was essentially 
for the purpose of reporting the contents of the Letter, which was not a current event. 
The use made was not fair.

62. On public interest and article 10, section 171(3) of the Copyright Designs and Patents 
Act 1988 (CDPA) preserved the common law defence. The court refuses to allow its 
process to be used for purposes that are contrary to the public interest (see Hyde Park 
at [43]). The protection of freedom of speech under article 10 was one aspect of the 
public interest: “[f]reedom of expression would prevail, in the public interest, in 
“those rare cases where this right trumps” those conferred by the CDPA: Ashdown 
[58]”. The judge said that such cases will be few because: (i) copyright was itself a 
right protected by article 1 of the First Protocol to the ECHR, (ii) the protection of 
copyright was a legitimate aim capable of justifying an interference with freedom of 
expression, and the court had to strike a fair balance, (iii) it would be very rare for the 
public interest to justify the copying of the form of a work to which copyright attaches: 
Ashdown [59], and (iv) the fair dealing defence will normally itself properly reflect 
the public interest in freedom of expression: Ashdown [66].

63. The judge thought that this was not one of the rare cases referred to in Ashdown. There 
was “no basis on which the court could conclude that, although the copying of the 
work was not fair dealing for news reporting purposes, the public interest [required] 
the copyright to be overridden” for the reasons given under the heading of fair dealing.

The central issues

64. I have summarised Associated Newspapers’ case on this appeal at [5]-[9] above. I 
shall deal with the main issues raised in this appeal as follows:

i) The new evidence issue: Whether the new evidence provided by each of the 
parties should be admitted.

ii) The nature of the attack issue: Whether the judge mistakenly failed to 
recognise the significance and importance of the People Article’s attack on Mr 
Markle.

iii) The reasonable expectation of privacy issue: Whether the judge adopted a 
flawed analysis of the factors undermining the Duchess’s alleged reasonable 
expectation of privacy.

iv) The appropriate test issue: Whether the judge wrongly stated the test, by 
suggesting that the defendant had to justify an interference with the claimant’s 
right of privacy, when the proper approach was to balance the competing article 
8 and 10 rights.

v) The right of reply issue: Whether the judge wrongly applied a strict test of 
necessity and proportionality to Mr Markle’s right of reply to the People Article.



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

vi) The public interest/article 10 copyright issue: whether the judge failed 
properly to evaluate the interference with article 10, saying that it would be a 
rare case in which freedom of expression would outweigh copyright.

vii) The fair dealing copyright issue: whether the judge wrongly relied on his 
privacy analysis to reject the fair dealing defence to breach of copyright, bearing 
in mind the limited scope of the copyright in the Letter and the wide scope of 
the concept of reporting current events.

Introduction to the issues

65. The introduction to this judgment serves to demonstrate the way in which the parties 
have complicated and elaborated the relatively simple issues raised by this appeal. 
The grounds of appeal, for which Bean LJ granted permission (see [6] above), have 
been neither followed nor much mentioned in argument. The extensive new evidence 
seems to have been more directed at correcting allegations raised in the pleadings than 
at issues that are relevant to the question at hand, namely whether the judge should 
have granted summary judgment in this case. Indeed, the parties exchanged lengthy 
amended draft pleadings in correspondence placed before us, even after the judge 
awarded final judgment.

66. It would not be an exaggeration to say that no expense has been spared in advancing 
and resisting the appeal. Unfortunately, however, it rapidly appeared in oral argument 
that what was lacking was a clear focus on the factual and legal errors that the judge 
was alleged to have made.

67. The judge said at [119], as I have already mentioned, that he had the full text of the 
People Article, the Letter and the Articles and could interpret them as well as a judge 
could do after a trial. He thought he was in as good a position as a trial judge to assess 
“the extent to which the People Article misled the public about the Letter in a way 
that, making the fullest allowance for editorial judgment, made it relevant, necessary 
and proportionate to make the disclosures”. Despite prompting from the bench, 
Associated Newspapers has not, even after a 2½ day hearing, clearly identified the 
triable issues that falsify this reasoning. Obviously, if the judge applied the wrong test, 
that is one thing, but on an appeal from the grant of summary judgment, the first 
question is usually to identify the factual issues that require oral and documentary 
evidence to be fairly resolved.

1. The new evidence issue: Should the new evidence provided by each of the parties be 
admitted?

68. The new evidence has been provided to the court, and also widely publicised in the 
press, nationally and internationally. In these circumstances, it would be surprising 
for us to decide that it is inadmissible, and that we could, even if we wanted to do so, 
close our eyes to it.

69. As I have said, the new evidence is more directed to the drafting of the Letter and to 
what the claimant knew about the contacts between the Kensington Palace 
Communications Team and the Authors of the Book than any of the central issues in 
the appeal. The fact that the Duchess permitted her staff to meet with the Authors, as 
the judge said or  at least correctly inferred at [84], [99] and  [100], was of no



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

consequence to what he had to decide: “[i]t does not matter how the quotations got 
into the Book. All that matters is the timing and extent of publication, which was 
plainly not enough to defeat the claimant’s rights against the defendant …”. The Book 
was published long after the Articles. The contents of the Letter were not in the public 
domain at the time the Articles were published.

70. In these circumstances, I would admit the new evidence as a matter of pure pragmatism. 
I very much doubt that the criteria for the admission of new evidence set out in Ladd v. 
Marshall [1954] 1 WLR 1489 are satisfied in respect of it, but the parties have both 
filed numerous argumentative documents and correspondence referring to it. Indeed, 
their draft amended pleadings, filed since judgment, are founded on it. In these 
circumstances, I take the parties to have tacitly agreed that the court should, if necessary 
or appropriate, have regard to the new evidence. I do not think it is of any important 
relevance to the appeal, but I have nonetheless considered it.

71. There is, however, one point that should be mentioned. One aspect of the new evidence 
was an acknowledgment by the claimant that her pleaded case had been inaccurate. A 
pleading served for the claimant on 17 November 2018 said that “the [claimant] does 
not know if, and to what extent, the Communications Team were involved in providing 
information for the Book, but the Communications Team did not otherwise contact the 
[claimant] for clarification of any matters relating to the Book, save in respect of the 
request for a photograph … which the [claimant] declined”. After service of Mr Knauf’s 
evidence, disclosing that he had provided some information to the Authors of the Book 
with her knowledge, the Duchess said in a witness statement that, when she had 
approved the pleading, she had not had the benefit of seeing the relevant emails, and 
apologised to the court for the fact that she had not remembered the relevant exchanges 
at the time. This was, at best, an unfortunate lapse of memory on her part, but it does 
not seem to me to bear on the issues raised in the grounds of appeal, and it has been 
given no prominence in Associated Newspapers’ oral argument.

2. The nature of the attack issue: Did the judge mistakenly fail to recognise the significance 
and importance of the People Article’s attack on Mr Markle?

72. This is, in one sense, the issue at the heart of Associated Newspapers’ factual appeal. 
Shortly stated, it is said that the judge focused on Mr Markle’s dealings with the press, 
rather than on the attack that the People Article had mounted upon him. Had the judge 
realised the significance of that attack, he would have realised that Mr Markle was 
fully entitled to respond to it in the public domain. People magazine has some 40 
million US readers. Mr Markle was being traduced. Whether or not the claimant was 
directly responsible for passing information to People magazine, but particularly if 
she was, the Letter was a central part of the attack, and Mr Markle could not 
effectively and publicly respond to it without disclosing the contents of the Letter. 
Merely giving his side of the story was not enough.

73. As I have already said, Mr Caldecott identified three features of the attack on Mr 
Markle in People magazine, which the judge neglected, as being that Mr Markle (i) 
cold-shouldered his daughter at the time of her wedding, which was the most 
important point in her life, (ii) lied about her daughter shutting him out, and (iii) 
ignored her pleas for reconciliation in a loving letter, to which he responded in a 
cynical and self-interested way. These attacks were all made in the context of the



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

Duchess being portrayed as always dutiful and as supporting Mr Markle with 
incredible generosity.

74. It is true that, in reciting the facts, the judge did not quote extensively from the People 
Article (see [20] above). But that, in my judgment, does not mean that he had not 
understood its full import. Indeed, his treatment of the stage two issues focused at 
[109]-[127] on the misleading and attacking nature of the People Article and the 
consequent damage to Mr Markle’s reputation. He dealt specifically with the 
allegations in Associated Newspaper’s defence about Mr Markle’s right to reply to 
the People Article.

75. We were taken in detail to the People Article itself, and to its online sequels. The 
People Article does indeed provide an encomium of the Duchess: for example, the 
start of the article describes her as “warm, thoughtful, generous and kind”, and the 
online headline reads: Meghan Markle in her friends’ own words: ‘She personifies 
elegance, grace, philanthropy’. But, fairly read, the People Article is responding to 
her treatment in the UK press as, for example, “Duchess difficult” and as an uncaring 
daughter. The People Article dealt also with Mr Markle, but he was not its primary 
focus, any more than the Letter itself was its primary focus. I accept that the People 
Article made some serious allegations against Mr Markle as Mr Caldecott submits, 
but I do not accept that the judge misunderstood those allegations. It is true that the 
fourth passage cited by the judge stops before quoting the allegations against Mr 
Markle that “He’s never called; He’s never texted. Its super-painful because Meg is 
so dutiful …”. But the Letter was not an answer to that allegation. It was simply more 
of the same.

76. Moreover, the passages the judge cited from the People Article do reflect most of the 
allegations on which Associated Newspapers rely. I accept that the People Article uses 
the existence of the Letter and Mr Markle’s response to it as evidence of both his bad 
behaviour and the Duchess’s good character. But I do not think the judge overlooked 
the thrust of the People Article. The judge’s focus was simply on whether it was 
necessary or proportionate to deploy the contents of the Letter in answer to the People 
Article. As I have said, if the test is wrong, that is one thing (which I will deal with 
under the fourth issue below), but the judge did not misunderstand the facts.

77. It is also worth mentioning that the contents of the Articles themselves are actually 
more important than the details of the People Article. As the judge found, those 
Articles were remarkable because they were focused on revealing the contents of the 
Letter, not on providing Mr Markle’s defence to the allegations in the People Article. 
The judge referred to the headline: “Revealed: The letter showing true tragedy of 
Meghan’s rift with a father she says has ‘broken her heart into a million pieces’” and 
to the first line of the first of the Articles: “[t]he full content of a sensational letter 
written by [the Duchess] to her estranged father shortly after her wedding can be 
revealed for the first time today”. Mr Markle’s responses were somewhat 
incongruously reported in answer to line-by-line quotations from the Letter.

78. Finally, and perhaps most importantly in this connection, it is suggested that the judge 
wrongly found that the allegation in the People Article that the Letter was an olive 
branch was not an attack on Mr Markle, and wrongly found that the effect of the 
inaccuracy of the People article on Mr Markle’s reputation and private life was modest 
(see [125]). This seems to me to address the wrong question. The question is whether



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

it was appropriate (to use a neutral word) to publish large parts of the detailed contents 
of the Letter in order to rebut the allegation that the letter was an olive branch. The 
judge thought it was not, partly because, as he said at [125(1)], the use of the term 
“olive branch” was more a misdescription of the claimant’s behaviour in writing the 
Letter than an attack on Mr Markle. The real questions here, though, are (i) whether 
the judge was wrong to think that further evidence was not needed to decide the issue, 
and (ii) whether the judge was wrong to decide it was inappropriate to deploy the 
content of the Letter in answer to the People Article.

79. As to the first question, it is hard to see what evidence could be adduced at trial that 
would alter or bear upon the issue. In reality, the judge at the summary judgment stage, 
just like the judge at trial, would have to look at the People Article and at the Letter 
(and perhaps at the Articles) to decide if the deployment of the contents of the Letter 
was appropriate to rebut the allegations made. As the judge said at [119], how Mr 
Markle understood the Letter was “of scant relevance” and he assumed anyway that 
what was pleaded was true. I will deal with the second question identified at [78] 
above under the fifth issue below.

3. The reasonable expectation of privacy issue: Did the judge adopt a flawed analysis of 
the factors undermining the Duchess’s reasonable expectation of privacy?

80. I have set out the judge’s reasoning on stage one of his analysis in some detail at [37]-
[47] above, because it is important to see the lengths he went to in order to analyse 
whether the Duchess could, in all the circumstances of the case, truly be said to have 
retained her reasonable expectation of privacy in the Letter. The judge thought she 
could. It is not suggested that he was wrong about the legal test, nor that the test only 
admitted of a binary answer. What is suggested is that, at trial, undermining features 
could have been advanced to reduce the extent of the privacy that the Duchess might 
reasonably expect in the Letter. In particular, it is submitted that “the extent of the 
claimant’s dealings with the Authors of the Book and People magazine could not be 
properly addressed summarily” and that the “fresh evidence after summary judgment 
bears out this complaint”. The judge should, it is said, have taken the letter from 
Addleshaw Goddard dated 21 December 2020 as an indication that such evidence 
would become available (see [163] and [164] of the judgment referring to the 
Addleshaw Goddard letter in a different context).

81. In my judgment, the judge dealt in impeccable detail with each of the Murray factors 
and with each of the points that were relied upon to undermine the privacy in the 
Letter. Whilst Mr Caldecott did not abandon the suggestion that there was no privacy 
in the Letter, he did not press the point in oral argument. I think he was right. I agree 
with the judge’s analysis at [64]-[95].

82. As regards the submission that further evidence was likely to become available as to 
the claimant’s contacts with People magazine and the Authors, that was obviously 
true.

83. At [84], the judge accepted that there was a triable issue as to whether Authors were 
given a copy of the Letter, but thought that it was, in relation to whether the Letter 
was in the public domain for the purposes of the claimant’s reasonable expectation of 
privacy, one “of no consequence”. As he said, it did not matter how the quotations got 
into the Book; all that mattered was the timing and extent of publication: “which was



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

plainly not enough to defeat the claimant’s rights against the defendant, even from the 
date of publication of the Book”. I agree.

84. In my judgment, the defendant is wrong to suggest that proving further dealings 
between the claimant and the Authors and People magazine, before or even after 
publication of the Articles, could abrogate her reasonable expectation of privacy in 
the detailed contents of the Letter. I accept, as does the defendant and as did the judge, 
that (a) the reasonable expectation of privacy question is binary, and (b) that if the 
claimant had put the contents of the Letter into the public domain, that might have had 
the effect of destroying her reasonable expectation of privacy. But it was and is plain 
that she did not do so before the Articles, even if it was disclosed to the Authors. The 
judge thought that it was manifestly untenable to plead, as the defendant had, that the 
information about Mr Markle and the Letter, contained in the Book, “could only have 
come” from the claimant. In addition, the judge said, and I agree, that Mr Verity’s 
evidence that the Authors were given a copy raised a triable factual issue, but that it 
was of no consequence for the purposes of the public domain question. In these 
circumstances, neither the Addleshaw Goddard letter nor the possibility of further 
evidence about the claimant’s dealing with the Authors or People magazine could 
possibly have deprived her of the reasonable expectation of privacy that she had in 
the detailed contents of the Letter, as the judge found on the basis of a copious analysis 
of the Murray factors.

85. Associated Newspapers also argued that the judge failed to have sufficient regard to 
the possibility that, at trial, the claimant might be shown to have been ambivalent to 
publication of the contents of the letter, as had been found in quite different 
circumstances in AAA v. Associated Newspapers [2012] EWHC 2103 (QB) at [96]-
[101] and [116], [2013] EWCA Civ 554 at [25], [29] and [34]. I do not think that case 
assists the defendant. Of course, such a finding would be possible if there were any 
evidence that the claimant had published or intended to publish the contents of the 
Letter. But that evidence or anything approaching it was lacking. Indeed, it was not 
pleaded. Moreover, the new evidence militates against such a case ever being 
available to the defendant. It is plain from Mr Knauf’s evidence that the claimant did 
not want the contents of the letter put into the public domain even if she was prepared 
for the possibility that it might become public.

86. Finally, the defendant argued under this heading that the question of whether the 
Letter was personal and private and written for a single addressee ought not have been 
decided summarily. I disagree for the reasons I have given.

4. The appropriate test issue: Did the judge wrongly suggest that the defendant had to justify 
an interference with the claimant’s right of privacy?

5. The right of reply issue: Did the judge wrongly apply a strict test of necessity and 
proportionality to Mr Markle’s right of reply to the People Article?

87. These two issues can conveniently be dealt with together. Associated Newspapers 
contended that the judge did not adopt the correct approach to the proportionality or 
balancing test at stage two. It accepted that the law was, as I have said (subject to one 
small amendment), correctly reflected in [31] of the judgment, but says that he lost 
sight of what he had said when he undertook the balancing exercise at [96]-[128].



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

88. The judge should, the defendant submitted, have followed the dictum of Baroness 
Hale in Campbell at [137] and [140]-[141], applying the approach of the Court of 
Appeal enunciated in Re S [2003] EWCA Civ 963 (subsequently upheld by the House 
of Lords at [2005] 1 AC 593 at [17] per Lord Steyn) as follows:

137. It should be emphasised that the ‘reasonable expectation of privacy’ is a 
threshold test which brings the balancing exercise into play. It is not the end of 
the story. Once the information is identified as ‘private’ in this way, the court 
must balance the claimant's interest in keeping the information private against the 
countervailing interest of the recipient in publishing it. Very often, it can be 
expected that the countervailing rights of the recipient will prevail. …

140. The application of the proportionality test is more straightforward when only 
one Convention right is in play: the question then is whether the private right 
claimed offers sufficient justification for the degree of interference with the 
fundamental right. It is much less straightforward when two Convention rights 
are in play, and the proportionality of interfering with one has to be balanced 
against the proportionality of restricting the other. As each is a fundamental right, 
there is evidently a “pressing social need” to protect it. The Convention 
jurisprudence offers us little help with this. The European Court of Human Rights 
has been concerned with whether the state’s interference with privacy (as, for 
example, in Z v Finland (1997) 25 EHRR 371) or a restriction on freedom of 
expression (as, for example, in Jersild v Denmark (1994) 19 EHRR 1, Fressoz 
and Roire v France (2001) 31 EHRR 2, and Tammer v Estonia (2001) 37 EHRR 
857) could be justified in the particular case. In the national court, the problem of 
balancing two rights of equal importance arises most acutely in the context of 
disputes between private persons.

141. Both parties accepted the basic approach of the Court of Appeal in In re 
S [2003] 3 WLR 1425, 1451-1452, at paras 54 to 60. This involves looking first 
at the comparative importance of the actual rights being claimed in the individual 
case; then at the justifications for interfering with or restricting each of those 
rights; and applying the proportionality test to each. The parties in this case 
differed about whether the trial judge or the Court of Appeal had done this, the 
appellant arguing that the Court of Appeal had assumed primacy for the Article 
10 right while the respondent argued that the trial judge had assumed primacy for 
the Article 8 right.

89. Instead, the defendant submitted that the judge approached the matter as if he were 
dealing with a state intervention under article 8(2) (or article 10(2)) where the 
interference must be necessary in a democratic society (see In re JR38 [2016] AC 
1131 (JR38) at [67] and [72]). The defendant referred to the judge’s use of the 
formulation “necessary or proportionate” at [28], [96], [105], [112], [119], [120],
[125] and [128]. At [128], the judge reached the “inescapable conclusion is that, save 
to the very limited extent I have identified, the disclosures made were not a necessary 
or proportionate means of serving that purpose [namely, correcting inaccuracies about 
the Letter in the People Article]”. Moreover, at [35], the judge appeared, submitted 
the defendant, to have approved the claimant’s submission that the defendant had a 
burden to advance a viable justification for interfering with her reasonable expectation 
of privacy. He may have taken that approach from Simon LJ’s judgment in ZXC at
[46] where he referred expressly to JR38 at [88] and [105].

https://www.bailii.org/cgi-bin/redirect.cgi?path=/eu/cases/ECHR/1999/1.html
https://www.bailii.org/cgi-bin/redirect.cgi?path=/ew/cases/EWCA/Civ/2003/963.html


Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

90. Further, the defendant complained that the judge had adopted at [86] and [91] the 
starting point that the objective of the law was “to protect the individual’s right to 
respect for her autonomy”. There was no priority to either fundamental right. The 
objective was to balance the respective weight of the competing rights and the degree 
of interference with those rights which the grant or refusal of relief would represent.

91. Associated Newspapers referred to the line of defamation authorities culminating in
Adam v. Ward [1917] AC 309, where Lord Atkinson had said at page 339 that:

These authorities, in my view, clearly establish that a person making a 
communication on a privileged occasion is not restricted to the use of such 
language merely as is reasonably necessary to protect the interest or discharge 
the duty which is the foundation of his privilege ; but that, on the contrary, he 
will be protected, even though his language should be violent or excessively 
strong, if, having regard to all the circumstances of the case, he might have 
honestly and on reasonable grounds believed that what he wrote or said was true 
and necessary for the purpose of his vindication, though in fact it was not so.

92. On this basis, it was argued by analogy that the judge was wrong to suggest at [112] 
and [116] that there was no authority for the proposition that the mere fact that a 
person believes the portrayal to be untrue is enough to justify a reply. The parameters 
of Mr Markle’s entitlement to reply to the attack in the People Article were said to be 
much too narrowly stated. This led the judge at [103], the defendant argued, to reject 
the suggestion that disclosure of the Letter was a contribution to a debate of general 
or public interest, rather than simply for the purpose of satisfying public curiosity.

93. As I have already mentioned at [56] above, the judge dealt with the defendant’s 
pleaded allegation that it was “necessary, proper and in the public interest to publish 
the true and full story concerning the Letter and the response to it” so that the public 
was not misled. It is a slight irony that the cornerstone of their case on appeal is to say 
that he applied the wrong test by holding that the publication was not necessary. I can 
deal with this contention shortly. In my judgment, the judge correctly stated the test 
he was applying at [31] of his judgment, and completely understood that he was bound 
by the House of Lords’ decisions in Campbell and Re S. Both are repeatedly referred 
to in his recent judgment in Sicri which he cited at [106].

94. I do not think that the judge thought that the defendant had any burden of proof 
requiring it to establish that it should be allowed to publish the Letter. Nor do I think 
that, on a fair reading of the judge’s judgment, that he thought the defendant had to 
show that publication was necessary in the public interest in order to outweigh the 
claimant’s reasonable expectation of privacy. I accept that the judge fell in to the 
shorthand use of the question whether the publication was necessary and proportionate 
in pursuit of a legitimate aim. In my judgment, he used the word necessary as meaning 
“justified” just as Baroness Hale did at [152] in Campbell itself.

95. There is another reason why the defendant’s submission that the judge applied the 
wrong tests must be rejected. The judge did exactly what the parties had asked him to 
do. He decided whether the binary test at stage one was answered in favour of the 
claimant, identifying his reasons in great detail, and then looked at stage two to see



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

whether the article 10 right to freedom of expression outweighed the claimant’s 
reasonable expectation of privacy. He took into account the alleged weakening of the 
claimant’s right caused by the pleaded disclosures to People magazine and the 
Authors. He took into account the realities of the allegations against Mr Markle in the 
People Article, and the realities of the nature of the publication in the Articles. His 
main conclusion was that the publication of extensive extracts from the verbatim 
contents of the Letter was disproportionate to the limited right to reply that Mr Markle 
undoubtedly had. Indeed the contents of the Letter, as I have said more than once, 
were a further rendition of the claimant’s point of view, and therefore not naturally 
likely to be a reasonable way of rebutting allegations against Mr Markle. The way that 
the Articles deployed the Letter was anyway not by way of defence for Mr Markle. 
Instead, the Letter was splashed as a new public revelation. Even the response to the 
crucial [15] of the Letter (as numbered by the judge at [45], and at [18] above) alleging 
Mr Markle had lied and demanding that he stop going to the press was not answered 
with any rebuttal – just with a comment that Americans did not use the expression 
“you are so far down this rabbit hole”. It is true that the sub-headline reading “How 
Meghan’s media fightback led her Dad to reveal Letter he wanted to keep secret” 
suggested that the People Article was the catalyst for the publication of the Letter. But 
even that small section of the Articles only provides slim justification for the Letter 
being deployed to rebut the allegations that the People Article had made against him. 
It says that the Letter was not a loving one and did not reach out to him, and that the 
claimant could not have it both ways. But the remainder of the Articles simply glorify 
the disclosure of the contents of the Letter, which, as I have said, are actually more of 
the same in the sense that they accuse Mr Markle of bad behaviour; the opposite of a 
rebuttal by way of defence. To answer the second question posed at [78] above, in my 
judgment the judge was right to decide that it was inappropriate and disproportionate 
to deploy the detailed content of the Letter in answer to the People Article.

6. The public interest/article 10 copyright issue: Did the judge fail properly to evaluate the 
interference with article 10?

96. I am taking the article 10 defence first, because Mr Adrian Speck QC, who argued this 
part of the case for Associated Newspapers, put it first. Mr Speck criticised the judge 
for relying on Ashdown without mentioning the key differences between that case and 
this: there the justification for quoting from Mr Ashdown’s memorandum was to 
establish authenticity and to prove that the journalist actually had it in his possession, 
whereas there was no such issue here. Moreover, the Letter was not obtained improperly 
as it had been in Ashdown, so that the defendant did not need to show this to be a rare 
case as the judge had thought at [157]. The judge lumped freedom of speech together 
with fair dealing, and used his arguments on privacy to reject both, without even 
considering Mr Markle’s own right to free speech. The judge had also failed to evaluate 
the extent or weight of the copyright, in the sense of the intellectual creativity in the 
Letter. Had he done so, he would have realised that the Letter had a low level of 
copyright protection to put in the balance against the article 10 rights. It was wrong also 
to assume that using large parts of the Letter was more objectionable than using less, 
since using more allows fairer evaluation.

97. It is true that the judge dealt with the article 10 defence shortly at [157]-[158], having 
rejected the fair dealing defence broadly for the reasons that he rejected the defences to 
the privacy claim. It is true also that the balancing exercise between a copyright, which



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

is a property right, on the one hand and freedom of speech on the other hand is not 
identical to the balancing exercise that the judge had undertaken between article 8 and 
article 10 rights. It is also true that the Letter contained some pre-existing facts which 
were not themselves protected by copyright.

98. In my judgment, however, the judge understood that “the nature and degree of the 
originality involved in a work can affect the availability of defences such as fair dealing, 
public interest, and … freedom of expression” [139]. Secondly, nothing advanced by 
Mr Speck suggested that there was any triable issue that would look different after a 
trial. The balancing exercise that had to be undertaken was between the claimant’s 
copyright in the Letter on the one hand and the article 10 rights of Mr Markle and 
Associated Newspapers. Whilst it is true that the judge did not expressly mention Mr 
Markle’s article 10 rights, that was the context to the exercise he was undertaking. 
Thirdly, I think that Mr Speck’s criticisms of the judge’s references to Ashdown were 
overstated. Indeed, at [39], Lord Phillips CJ said in Ashdown that: “in most 
circumstances, the principle of freedom of expression will be sufficiently protected if 
there is a right to publish information and ideas set out in another’s literary work, 
without copying the very words which that person has employed to convey the 
information or express the ideas. In such circumstances it will normally be necessary 
in a democratic society that the author of the work should have his property in his own 
creation protected”. At [58], Lord Phillips said “[w]e prefer the conclusion of Mance 
LJ [in Hyde Park at [82]] that the circumstances in which public interest may override 
copyright are not capable of precise categorisation or definition. Now that the Human 
Rights Act 1998 is in force, there is the clearest public interest in giving effect to the 
right of freedom of expression in those rare cases where this right trumps the rights 
conferred by the [CDPA]”. These dicta were relevant to what the judge had to decide, 
even bearing in mind the different factual context in Ashdown. Fourthly, I cannot see 
that the defendant has seriously impugned the balancing exercise that the judge carried 
out in what was a careful and detailed decision. I do not think it is a valid criticism to 
suggest that he did not set out all the arguments again under this heading, when he 
correctly explained the exercise he had to undertake and reached a clear conclusion. In 
the result, I also agree with the conclusion he reached.

7. The fair dealing copyright issue: Did the judge wrongly rely on his privacy analysis to 
reject the fair dealing defence?

99. Associated Newspapers adopted similar arguments on the fair dealing defence to those 
advanced under article 10. As I said at [61] above, the judge’s main reason for rejecting 
the fair dealing defence was that the reproduction of the Letter was essentially for the 
purpose of reporting its contents, which were not a current event, and that the use made 
of the Letter was not fair.

100. In Pro Sieben Media v. Carlton UK Television [1999] 1 WLR 605 (Pro Sieben), Robert 
Walker LJ explained at page 614 that: “Criticism or review” and “reporting current 
events” are expressions of wide and indefinite scope. Any attempt to plot their precise 
boundaries [was] doomed to failure. They [were] expressions which should be 
interpreted liberally…”. The judge identified 4 topics at [153] that he considered current 
events (the People Article’s description of the Letter, Mr Markle’s reaction to the 
People Article and his dispute with it and with the claimant’s view of her conduct 
towards him), and accepted that some other events might also arguably qualify. But the 
judge did not comment on the defendant’s pleading that the Letter and the claimant’s



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

views had entered the public domain by wide reporting. It was, the defendant argued, 
impossible to evaluate the fairness of the publication summarily. Moreover, the judge 
failed to understand how liberally the concept of fair dealing was to be interpreted and 
elided the question of fairness with the question of what was, in the context, reporting 
current events. According to Mr Speck, the judge simply took too narrow a view of the 
public interest in the current events surrounding the estrangement of the claimant and 
Mr Markle. And the Articles did report some of the events that the judge had himself 
accepted were current events.

101. My reasons for rejecting this ground of appeal are similar to those expressed above in 
relation to the public interest defence. The judge did understand the nature and degree 
of the originality involved in the Letter, and that it could affect the fair dealing defence.

102. Secondly, once again, Mr Speck did not point to a triable issue in relation to fair dealing, 
save to say that the evaluation of fairness should be done after a trial. I cannot see why. 
The judge could evaluate the copyright in the letter and balance it with what the People 
Article had made into current events, so as to take a view about what those current 
events were and the fairness of allowing publication of what was reproduced in the 
Articles. The judge accepted the existence of the Letter and its description of its 
contents had been put into the public domain by the People Article. The extract he cited 
at [154] from Laddie, Prescott and Vitoria made clear that that the defence would often 
succeed if the defendant’s purpose was to right a wrong or to ventilate an honest 
grievance. The liberal reporting of current events adumbrated by Pro Sieben might, for 
completeness, have been mentioned by the judge, but does not really impact his 
reasoning at [155] and [156] to the effect that the defendant knew it was dealing with 
an unpublished work, it copied a large and important proportion of the work’s original 
literary content, most of which infringed the claimant’s privacy rights and was 
disproportionate to any legitimate reporting purpose. The fairness of the reproduction 
was, therefore, very limited. Most importantly, perhaps, the use made of the Letter was 
unfair, because it was not about reporting current events, but reporting the actual 
contents of the Letter to make the splash of publication already referred to.

103. Thirdly, I cannot see that the defendant has been able here, any more than under article 
10, seriously to impugn the balancing exercise that the judge carried out between the 
copyright protection on the one hand and the fairness of publication on the other hand 
in the context of his determinations as to what were current events. In essence all that 
could be, and was, properly undertaken by reference to the People Article, the Letter 
and the Articles. I repeat that the judge’s decision, looked at as a whole, was careful 
and detailed.

Conclusions

104. For the reasons I have given, I would admit the new evidence filed by both parties, and 
dismiss Associated Newspapers’ appeal on all the grounds for which permission was 
given.

105. I should not leave this case without reiterating the narrowness of the issues we have had 
to decide. The appeal was against the judge’s decision that it could be seen mainly on 
the basis of the central documents in the case (viz the People Article, the Letter, and the 
Articles themselves) that the claimant’s reasonable expectation of privacy and 
copyright in the Letter had been infringed. After careful consideration of his detailed



Judgment Approved by the court for handing down Duchess of Sussex v. Associated Newspapers

judgment, I agree with the views the judge expressed on these very confined, mostly 
factual, questions.

106. Essentially, whilst it might have been proportionate to disclose and publish a very small 
part of the Letter to rebut inaccuracies in the People Article, it was not necessary to 
deploy half the contents of the Letter as Associated Newspapers did. As the Articles 
themselves demonstrate, and as the judge found, the primary purpose of the Articles 
was not to publish Mr Markle’s responses to the inaccurate allegations against him in 
the People Article. The true purpose of the publication was, as the first 4 lines of the 
Articles said: to reveal for the first time [to the world] the “[t]he full content of a 
sensational letter written by [the Duchess] to her estranged father shortly after her 
wedding”. The contents of the Letter were private when it was written and when it was 
published, even if the claimant, it now appears, realised that her father might leak its 
contents to the media.

Dame Victoria Sharp, President of the Queen’s Bench Division:

107. I agree.

Lord Justice Bean:

108. I also agree.


